Om bogen
Bestil et foredrag
Køb bogen
Kontakt

TidensKvinder
Liderlig lektor litteratur.

Det er langt sjovere end det umiddelbart lyder, når en 59-årig lektor i litteratur kaster sig ud i disciplinen erotiske fortællinger. Her er masser af humor og små causerier over sex, kærlighed og utroskab, alt sammen leveret i et smukt og legende sprog. Der er nok ikke mange, som formår at gøre det så frækt og samtidig smukt at beskrive sex mellem to mennesker der har været gift i femten år og kender hver en lille detalje ved hinandens kroppe og lyster.

Sjællandske Medier
Længe leve erotikken.
Af Gert Duve Skovlund
Manuskriptforfatter til bl.a. filmene At klappe med en hånd og En enkelt til Korsør.

Endelig kom den:  Hans-Henrik Ekners ”BLOT TIL LYST” er en konfektskål af fintfølte fortællinger om den livsbekræftende erotik, som kan glide lidt i baggrunden i en moderne, fortravlet hverdag. De 22 erotiske noveller spænder aldersmæssigt lige fra den tøvende drengede ungdom, over den erfarne kvinde til den 56-årige enkemands stadig intakte og blomstrende kærlighed. Man bliver revet med fra første linje hør blot begyndelsen til  indledningsnovellen :
”Jeg blev noget overrasket over den fyr de havde sendt fra pumpefirmaet. Hvad venter man sig? Hvis man overhovedet venter sig noget som helst. Vi sender en mand, havde de sagt. Og det skal jeg love for at de havde gjort, en gud. Arme som kunne favne. Og hans gang var så fuld af styrke at jeg straks blev helt betaget af ham. Han havde gråblå øjne. Omkring de 25 år og lidt højere end jeg. Lyshåret, lidt langhåret. Jes hed han. Yes, tænkte jeg. Der var så meget musik over hans krop når han gik. Blues. Hvor var det længe siden jeg havde haft en mand så tæt på mig. Han virkede glad, og jeg kunne mærke han hvilede i sig selv. Hans øjne gled ned over mig. Mand”.
I mange af fortællingerne er erotikken ret direkte – men hele tiden ses den gennem ømhedens optik – og overalt er humoren nærværende, ofte iblandet befriende selvironi. Det er ikke en novellesamling man skal læse i ét stræk fra ende til anden – det egner genren sig ikke til, konfekten skal nydes i små bidder – ikke sluges som en hovedret. Visse passager er direkte ophidsende at læse – og man smittes af glæden ved erotikken og det veloplagte, dynamiske sprog på en måde, der netop gør dette til erotik og ikke kedelig, plat pornografi, som vi ved gud har nok af. Det er befriende at læse Ekners ”Blot til lyst”, fordi han formår at give det seksuelle et originalt liv, og fordi han aldrig henfalder til at lade det lystfyldte blive til klichéer. Ekner forstår sig på erotik, der kæles for hvert eneste ord – og nydelsen er som når god jazzmusik har ”swing”. Og sådan er det netop med erotikken: “It ain´t worth a thing, if it ain´t got that swing”. Men det her swinger og man bliver både rørt, berørt og lystfuld af at læse disse “feelgood” noveller om en måske glemt følelse af erotisk sitrende nærvær.
Der er tale om en rigtig gavebasker. For kvinder såvel som mænd.
Man skal være skåret af hårdt træ for ikke at lade sig rive med af fortælleglæden i ”Blot til lyst”.
Længe leve erotikken. Bogen bidrager til det.

Lektørudtalelse
Anvendelsesmuligheder/målgruppe/niveau
Absolut bred målgruppe. Hvem har ikke indimellem brug for lidt lødig, men også saftig, erotisk læsning. Men novellesamlinger kræver som altid aktiv formidling
Beskrivelse
På omslagstegningen holder en sportsvogn af ubestemmeligt mærke, lidt Bugatti og lidt Jaguar, kækt parkeret øverst på en yppig kvindeballe. Men ingen grund til at trække håndbremsen. Her er 22 erotiske fortællinger med både passende gearskifte og følsom rathåndtering, erotisk billedligt set. Der er populær håndværkersex, hvor en kvinde får erotisk besøg af en ung håndværker fra et pumpefirma. Sådan og solidt! Samlingens erotiske aktører mødes til hverdag og til fest. I fortællingen "Øen" er en ung studerende på besøg, da et erotisk mirakel sker: "Jeg ved ikke hvad der skete eller hvorfor, men pludselig stod jeg med hænderne fulde af dejlige Anni.". Men erotik er heldigvis ikke kun for unge. I "Olmo" genfinder også 50+ erotikkens vitalitet. Samlingens erotiske fortællinger er netop varme og glødende, hverken lumre golde eller pornografiske triste. Ikke, at en pik ikke kaldes en pik og en mis ikke en mis. Og kært barn har også i fortællingerne mange navne. Men balancen mellem erotik og det mere direkte pornografiske holder fint bogen igennem. Også sådan, at kvindelige læsere sikkert pirret tiltrækkes, og mænd ikke gabende keder sig
Sammenligning
Det vrimler ikke med erotiske fortællinger. Klassikere er fx Anaïs Nins bøger, men her er et godt gedigent dansk bud på erotik
Samlet konklusion
Vellykket erotisk samling, der vil tiltrække begge køn

Lektør: Carsten Güllich-Nørby

Anmeldelse: Hans-Henrik Ekner: ”Blot til lyst - Erotiske fortællinger.”
192 s. Paludans Forlag, bogladepris 238 kr..

Saftig, sexet, sød og sjov

Porno er det ikke, og kedelig læsning er det langt fra. Det er erotik med bid i, og man skal være forberedt på at blive opstemt.

Formålet med bogen, at dreje på erotikknappen med små pointerede historier, bliver opfyldt  i et dejligt levende og spændstigt sprog med masser af humor. Denne bog er ikke forbeholdt et litterært publikum, det er litteratur med et formål, og forfatterens sproglige balancekunst er en ekstra bonus. Det bliver en leg, der giver stemning. Fortællingerne er perlende og elegante. Det er simpelthen gode historier.

Nogle af novellerne er sødmefyldte, andre mere ”hardcore”. Fælles for dem alle er, at man kan leve sig ind i situationerne og aldrig fremmedgøres – Hvad enten hovedpersonen er teenager, mand eller kvinde - kender og genkender man følelserne. Det er utroligt at vi har måttet vente på sådan en bog i dansk litteratur. Man skulle tro, at der for længst var kommet et kvalitetsbud på genren i betragtning af, hvor meget erotik fylder i vores liv og hvor meget fucking shit, der faktisk står på hylderne i supermarkedet. Helt anderledes i denne bog hvor den ene scene efter den anden står mejslet i skønhed. Jeg faldt helt for novellen ”Formning” Hør blot indledningen:

”Når jeg tænker tilbage, gør jeg det med taknemmelighed.
Jeg var begyndt at tage p-piller.
Når jeg spiste mine piller, følte jeg mig som skipperen der har losset skibet, sørget for at lasten er forsvarligt stuvet og surret, ballasttankene fyldt, alt rede til at stævne ud i åben sø, venter kun på rederens ”let go” før fortøjningerne kastes. Jeg havde gjort mig visse tanker om og med visse fyre i gymnasiet, men det skulle vise sig at kursen kom til at blive lagt helt anderledes ud”.

Jeg skal love for at fortøjningerne bliver kastet, og det er mere end almindelig skolepigelærdom der kommer ud af gymnasietiden.

Hans-Henrik  Ekner har sendt en Amors-pil afsted, og den rammer lige i hjertet. Det er en saftig, sexet, sød og sjov bog, man kan nyde alene eller som livsbekræftende godnat læsning med kæresten. Det holder til sidste sætning.
Tag den med på ferie, giv den som gave – lykkelig den kvinde m/k som får bogen.

Sasha Thousig
Sasha Thousig